Det går mot slutet. Malmö väntar.

Bangkok  •
Nja inte riktigt än. Vi har ett par dagar kvar i Bangkok innan vi åker hem till Sverige igen och då ska vi fira Songkran. På fredag, den 13:e april, firar Thailändarna sitt nyår, Songkran. Vi har blivit varnade för att det kan bli en lätt kaotisk stämning i staden under helgen. Songkran firas genom...

Hej koh chang

Koh Chang  •
Nu är vi på ön koh Chang i Thailand. Här kommer vi spendera mycket av den sista tiden vi har kvar på resan. Här bor vi på ett riktigt gammalt backpackerställe. Independent Bo heter det. Det drivs av en äldre kvinna från Belgien som heter Fiona. Här går det inte att boka rum. Man måste åka dit och fr...

Sista dagarna i Vietnam. (Igen)

Hồ Chí Minh  •
Två vilodagar i Ninh binh var exakt vad jag behövde. För även om det är roligt att åka runt på motorcykel och se så mycket som möjligt så tar det ändå på krafterna. Man blir trött. I Ninh binh hittade vi ett litet hotell ute bland risfälten, inbäddat mellan höga berg. ( vår utsikt varje kväll. Dock...

Vi vänder tillbaka

Ninh Bình  •
Efter två dagar i Dong Hoi bestämde vi oss för att vända tillbaka och åka norrut igen. Tiden börjar ta slut för oss här i Vietnam och vi insåg att det skulle ta längre tid att köra ner till Hue än vad vi räknat med. Dessutom trivdes vi bra i Dong Hoi och bestämde oss för att stanna en extra natt. St...

Vi åker mot kusten

Đồng Hới  •
Tidigt på torsdag morgon lämnade vi Pu Luong. Vi satte kurs mot staden Hue. En semesterort känd för sina fisk och skaldjursrätter. Hue ligger dock en bit ner på kartan så vi räknade med att resan kunde ta 3-4 dagar. Vi ville också undvika tungt trafikerade vägar så vi bestämde oss för att följa Ho C...

Vi lämnar Hanoi och åker söder ut.

Mai Châu  •
När vi lämnade Hanoi på förmiddagen började det regna. Vi hade haft tur med vädret fram tills nu då vi fick stanna till under en bro och vänta ut det värsta innan vi kunde åka vidare. Vårt första stopp utanför Hanoi blev i Mai Chau, en liten by belägen i en dalgång med höga, frodiga berg runt omkrin...

Tillbaka i Vietnam.

Hanoi  •
Efter att vi lämnat Hurstbridge, Australien, och landat i Kuala Lumpur tog vi in på samma hotell som tidigare. Vi bestämde oss för att stanna i tre dagar och sedan åka vidare till ny plats. Vi hade flera olika alternativ som vi klurade på. Vi hade länge pratat om att resa till Filippinerna men av nå...

Sista dagen i Hurstbridge, Melbourne

Melbourne VIC  •
Idag, måndag, är det sista dagen i Hurstbridge. Kl 01 i natt åker vi tillbaka till Kuala Lumpur. Två veckor gick fort, som det ofta gör när man är på semester, och tänk att vi snart har varit iväg i 3 månader! Idag har det varit kyligt i Hurstbridge. En sak vi lärt oss om vädret här i Victoria är at...

Vi åker inåt landet

Dag 4. Efter Port Campbell och de 12 apostlarna bestämde vi oss för att åka inåt landet. Vi tog sikte mot Timboon. En liten ort ca 2 mil norr om Port Campbell. Timboon är känt för sina ostar, whiskey och sin glass. Inåt landet ändrar sig landskapet. Från berg och grönska till kullar och torka. Men d...

På campingtur längst Great ocean road

Melbourne VIC  •
Dag 1. Fredagen den 23/2 packade vi bilen och gjorde oss redo för en campingtur längst med Great Ocean Road. Till min mans stora förtjusning fick vi låna Marks Toyota Hilux. In med tält, bord, stolar, gaskök, kylbox, luftmadrass, ja allt du kan tänka dig. Sedan var vi iväg. Vårt första stopp gjorde...

Äntligen Melbourne

Äntligen Melbourne.. eller äntligen Australien:-) Jag har länge drömt om att åka hit så därför känns det extra spännande att vara här. Flygresan från Kuala Lumpur till Melbourne var lång och jag hade svårt att sova på flyget. Trots att flygresan tog över 7 tim bjöds det inte på någon underhållning,...

3 dagar Singapore/3 dagar Kuala Lumpur

Kuala Lumpur  •
För ca 1 vecka sedan lämnade vi Thailand och reste vidare till Singapore. Ett nytt resmål för mig men inte för min man som varit här tidigare. Det kändes bra att han kände till stan (för den var enorm) och hur man smidigast tog sig runt samt vad vi kunde hitta på. Och ska jag vara ärlig så började j...

Semester från semestern

Krabi  •
Efter att ha varit på resande fot i nästan 7 veckor var det dags för oss att ha lite riktig semester. Sista kvällen i Siem Reap bokade vi ett hotell i Phuket och tidigt nästa morgon lämnade vi Kambodja. I Thailand har vi varit förr och vi återvänder alltid till samma ställe, till ön koh phangan. Nu...

Angkor och Siem Reap

Siem Reap  •
Hej! Nu var det nästan en vecka sedan jag uppdaterade mig och mycket har hänt sedan dess. Efter att 5 dagar i Kampot var det dags för oss att resa vidare. Vi tog bussen tillbaka till Phnom Phen och därifrån åkte vi båt till Siem Reap. Båtfärden var mycket fin. Längst med floden åkte vi förbi små fis...

Kampot

Kampot Province  •
Efter en tågresa som skulle ta 4 timmar men som tog 6 timmar kom vi äntligen fram till Kampot. En pittoresk stad i södra Kambodja. Här är husen byggda i samma stil som kinesiska småbutiker och påminner om fransk kolonial tid. Kambodja var dock aldrig en fransk koloni men stod under franskt beskydd....

Med risk för att låta som en resebyrå

OBT (Organization for Basic Training)  •
Som sagts i förra inlägget så rekommenderar jag alla som är i eller ska åka till Kambodja att åka till OBT. Atmosfären här är så öppen. Du kan röra dig fritt överallt, det finns en restaurang/bar där du träffar andra resenärer/backpackers och äter god mat. Vi träffade bland annat ett tyskt par som c...

OBT Empower the childrens future

Om ni någon gång åker till Kambodja kan jag varmt rekommendera att ni tar ett par dagar och besöker OBT i Chiro village norr om Phnom Penh. OBT är en välgörenhetsorganisation som arbetar för att minska fattigdomen i landet. Genom att ge barnen i Chiro Village en bra utbildning av hög kvalitet kan ba...

Hej då Vietnam

Ho Chi Minh-staden  •
Så då har sista dagen i Saigon kommit. 4 veckor gick snabbt. Alldeles för snabbt om ni frågar mig. Imorgon, måndag, åker vi vidare till Kambodja. Det blir spännande eftersom det är ett nytt land för oss båda och vi vet egentligen inte så mycket om det. Vi har inga planer gjorda heller, förutom att v...

Ett samtal med ateljeristan

Efter att jag och Vicki var klara med rundturen gick vi in på kontoret. Där träffade jag ateljeristan på Aurora. Nu får ni ursäkta mig men en av mina stora brister är att jag ofta har svårt att komma ihåg namn på personer som jag träffar. Jag känner alltid igen personer till utseendet men att komma...

Aurora international preschool of arts del 2

Ho Chi Minh-staden  •
Det jag möts av när vi kliver in i byggnaden är det estetiska. Miljön är väldigt vacker uppbyggd med rustikt trä, korgar, mycket ljusinsläpp, högt i tak och överallt finns det speglar, ljus och naturmaterial. Det finns också tyger i olika färger uppsatta lite varstans. I varje klassrum finns det en...

Aurora International preschool of arts del 1

Kl 9 blir jag avsläppt utanför Aurora International preschool of arts. Här ska jag träffa Vicki. En lärare från England som har arbetat och levt i Saigon i 14 år. Förskolan ligger i ett distrikt där många av invånarna har invandrat till Saigon. Mestadels Européer och australiensare. Barnen som går p...

Tillbaka i Saigon.

Ho Chi Minh-staden  •
Nu är vi tillbaka i Saigon efter 3 dagars resande ( lämnade phu quoc i lördags) Det blev en fin resa tillbaka också med vacker natur och olika boenden:-) se album. Nu väntar några dagars vila här i Saigon och imorgon åker jag till Aurora International preschool!! Ska bli jättekul!

Phu Quoc. Det nya Nha Trang?

Phu Quoc  •
Ok. Titeln för detta inlägg låter kanske inte så roligt i allas öron men med det sagt så var det en mycket vacker ö. Stränderna är rena och det går fortfarande att hitta stränder och platser som är helt orörda från turister. Det gäller norra delen av ön. Vi bodde i en bungalow längre norrut på ön oc...

På resa genom Mekong deltat del 2

Can Tho  •
Can tho. En metropol i Mekong deltat med över 1 miljon invånare. Här stannade vi inte i stan utan valde att bo på ett mindre hotell utanför myllret och trafiken. Det var ett mysigt hotell bestående av bungalows intill flodens strandkant. Här gjorde vi inte många knop. Första dagen spelade vi 4 i rad...

På resa genom Mekong deltat

Hej alla! Har inte kunnat uppdatera bloggen på ett par dagar på grund av dåligt Wi-Fi men nu ska det nog fungera. Vi är nu framme på ön phu quoc. Det tog oss tre dagar att åka från Saigon genom Mekong deltat hit. Men det var det värt för vägen hit är väldigt vacker. Första stoppet gjorde vi i Ben Tr...

Julfirande och Mui ne

Mũi Né  •
Julen i Saigon var väldigt lugn. Vi tog sovmorgon och gick inte ut förens senare. Mycket var stängt. Någon enstaka butik var öppen men annars var det ett lugn över stan. En stor del av befolkningen i Saigon är katoliker så julen är en viktig högtid och många är lediga från arbetet. Framåt kvällen du...

Vung Tau

Vung Tau Beach  •
I förra veckan bestämde vi oss för att åka till Vung tau. En stad 3 timmar söder ut från Saigon. Hit åker många Saigonbor på helgen för att koppla av efter en veckas arbete. Det är också hit många australiensare kommer för att semestra eller för att pensionera sig. Vägen till Vung tau är bra men tra...

Saigon 4:e dagen

Hej! Då var det så dags att skriva här i bloggen efter 4 dagar i Saigon. Eller i Ho Chi Minh City som är det officiella namnet på staden. Vilket av namnen som är mest korrekt att använda verkar vara omdiskuterat. Men jag väljer att säga Saigon, det är namnet som används mest här nere i söder. Jag oc...